Rahvusarhiivi ajaveeb

Rahvusarhiivi ajaveeb

Lauamäng „Kes tabab Krati?“

1944. aasta suveks oli sõjategevus taaskord jõudnud Eesti pinnale ja haaras endasse järjest rohkem ühiskonna liikmeid. Oma osa pidid sõjas täitma ka lapsed.

Eesti Rahva Ühisabi Tartu Ringkonnaamet andis välja lastele suunatud hariva lauamängu „Kes tabab Krati?“ (RA, ERA.R-1606.1.20, l. 5). Lauamäng pidi sünges olukorras pakkuma lastele nii meelelahutust, kui ka õpetama neid sõjaolukorras õigesti käituma: aknaid pimendama, elektrit säästma ja sõjaveterandidele bussis istet pakkuma. Laste harimise ja meelelahutuse kõrvalt ei unustatud ka propagandat.

„Kratt” on paharet, et kes eesti rahvast kahjustada püüab. Ta püüab igasse majapidamisse sisse tungida ja oskab ennast seejuures meisterlikult peita. Peate ta avastama ja minema kihutama. Kes esimesena „50” saavutab, on võitja ja saab esimese auhinna.

Lauamängu tutvustav artikkel ajalehes Postimees. 14.07.1944

Eesti Rahva Ühisabi ehk ERÜ loodi 1941. aasta sügisel ja selle paljud osakonnad paiknesid peaaegu kõigis Eesti omavalitustes. ERÜ tegeles peamiselt sõjas osalevate või sõjas kannatada saanud kaasamaalaste majandusliku toetamisega. Erilist rõhku pandi aga emade ja laste hoolekandele, näiteks maksti sõdurite naistele toetusi, asutati emade nõuandlaid ning korraldati lastele suvelaagreid.

Lauamängu kujundas Margarethe Fuks rakenduskunstiateljeest ERK. „Kes tabab Krati?” sai osta Eesti Rahva Ühisabi ringkonnaametitest, sotsiaalasutustest ja piirkonnajuhtidelt. Lauamängu müügist saadav tulu läks sõjas kannatada saanud laste eest hoolitsemiseks.

***

JUHISED

Mängitakse ühe täringuga ja noorim algab. Pealeasetamine toimub mänguketastega, mis mängutahvlist välja lõigatakse. Igaüks algab oma poolt veeretatud arvuga. Mitme ketta pealistikku asetamine on lubatud. Kes „24” saavutab, hüüab valjusti: „Kratt!” Kui keegi enne teda hüüab, peab see kes „24”, aga nii kiiresti hüüda ei jõudnud, uuesti algama. Üks mängijaist jälgib mängu käiku ja loeb ette mängujuhiseid. Kui ketas satub valgele arvule, läheb mängija juhiste kohaselt edasi. Kui ketas satub punasele arvule, läheb mängija juhiste kohaselt tagasi. Mustal arvul jääb ketas paigale.

Mängi ka Sina ja saa teada, kes tabab Krati!

 

Lauamängu saad mängida nii veebis kui ka selle alla laadida ja välja printida siit.

Tutvu ka Rahvuarhiivi e-poes 1955. aastal loodud Pirita-Kose-Kloostrimetsa ringrada kujutava ajaloolise lauamängu „Motovõistlus“ uustrükiga.



Rahvusarhiivi ajaveeb

Saada uued postitused mulle e-mailile

LisaJälgi